Jak odżywiać się zdrowo zimą?

Wiosną zaczynamy posilać się nowalijkami, które są pełne zdrowia. Latem sezonowe warzywa i owoce dostarczają nam najlepszej jakości substancji odżywczych i dużo radości naszym podniebieniom. Jednak, kiedy lato się kończy, a jesień dyskretnie wchodzi pod niedopięte jeszcze swetry i zagląda przez okna, warto przygotować naszą kuchnię na ten trudny okres. Będzie musiała przecież stanąć w obronie naszego zdrowia, samopoczucia i odporności.

Polska kuchnia w przeszłości niejednokrotnie stawiała chorych na nogi, wybranymi produktami potrafiła leczyć różnego rodzaju dolegliwości i dodawała urody tajemniczymi eliksirami na bazie ziół czy owoców. Dlaczego więc w XXI wieku również nie zaufać znanym, sprawdzonym i ponadczasowym rozwiązaniom? Świetnie w taką filozofię wpisuje się Food Miles. Nurt żywieniowy, który polega na skróceniu odległości, na jakich przewozi się żywność (z pozytywnym skutkiem dla ekosystemu) oraz korzystaniu z lokalnych produktów.

Jakie produkty pozwolą nam zachować odporność, świetne samopoczucie i zdrowie na całą zimę?

Jabłka, rzepak, dynia i kapusta kiszona

Jabłka w Polsce wydają się być jednymi z najbardziej niedocenianych owoców. Jedz jedno jabłko dziennie, nie obierając go ze skóry, a zawarta w nim kwercetyna zadba o Twój układ krążenia, zapobiegając osadzaniu się blaszek miażdżycowych. Pektyny natomiast na pewno przysłużą się wszystkim, którzy lubią trzymać linię lub cierpią na dolegliwości związane z nieodpowiednim stanem flory jelitowej. To właśnie pektyny zajmą się jego regulacją. Co prawda jabłka nie zawierają dużej ilości witaminy C, ale mimo wszystko przyczyniają się do zapobiegania infekcjom, w tym również tym, które dotyczą górnych dróg oddechowych. Jesienią wybierajmy na zakupach olej rzepakowy. Dlaczego? Lista powodów jest dość długa, ale wystarczy wyróżnić zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 (w rzadko występującej proporcji, a niezwykle optymalnej dla ludzkiego organizmu, odpowiednio 2:1), zawartość kwasu oleinowego (który doskonale radzi sobie ze złym cholesterolem) czy witaminy D. Jeżeli jesteśmy już przy literze D, wspomnijmy od razu o wartościach, jakie kryje w sobie dynia! Niewiele osób wie, że kojarzące się z Haloween warzywo zawiera więcej błonnika niż pieczywo pełnoziarniste. Dynia będzie więc świetna w roli oczyszczacza jelit! Karotenoidy, które w sobie zawiera zapobiegają katarakcie oraz nowotworom, w tym rakowi piersi czy szyjki macicy. Na przełomie lata i jesieni musimy zadbać o to, aby dostarczać organizmowi odpowiednią dawkę witaminy C, w czym pomoże nam kapusta kiszona, która bardzo chętnie gości przecież na polskich stołach. Dodatkowo sok z kiszonej kapusty jest niezwykle wartościowy dla profilaktyki nowotworów żołądka.

Orzechy i warzywa! Tego nie może zabraknąć w Twojej kuchni jesienią!

Orzechy włoskie są jednymi z najczęściej występujących w polskich sadach i nie bez powodu powinny również znaleźć się w naszym codziennym menu. Spożywanie ich, dzięki zawartości kwasów tłuszczowych oraz argininy pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału aż o 50%!  To przede wszystkim arginina odpowiedzialna jest za zwiększenie przepływu krwi oraz poprawę elastyczności naczyń krwionośnych. Wybierajmy więc orzechy zamiast chipsów czy innych słonych przekąsek. Jedynie osoby walczące z nadwagą powinny uważać na ilość zjadanych orzechów i nie przekraczać ilości na poziomie ok. 10 sztuk dziennie. Orzechy włoskie są odżywcze, ale jednocześnie kaloryczne. Jeżeli jesteśmy już przy przekąskach to powiedzmy również o naturalnych, robionych w domu chipsach. Wystarczy wybrać marchew i buraki, które kroimy na cienkie plastry i pieczemy w piekarniku. Marchew odejmie nam lat, dzięki zawartości karotenoidów, które pozytywnie wpływają na stan skóry. Buraki natomiast doskonale radzą sobie z wolnymi rodnikami (które również mają wpływ na proces starzenia się) i wspomaganiem wytwarzania krwi. Warto również dodać, że szklanka soku z buraka świetnie sprawdzi się u osób, które zmagają się z silnym kaszlem.

Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe i dowiedzieć się więcej na temat zdrowego odżywiania, skorzystaj z porady naszego dietetyka.

Dołącz do dyskusji:

Przeczytaj także: