Stres – przyczyny, objawy, jak sobie z nim radzić?

Stres – we współczesnym świecie towarzyszy w mniejszym lub większym stopniu każdemu z nas. Jest związany zazwyczaj z trudnymi wydarzeniami życia codziennego zarówno w sferze prywatnej i zawodowej. Jakie są jego przyczyny, objawy i jak poradzić sobie ze stresem? 

Skąd bierze się stres?

Coraz szybsze tempo życia, pogoń za karierą i pieniądzem, trudne wyzwania, kłopoty w domu lub w pracy, choroba bliskiej osoby, długi – wielu z nas spotykają te same problemy, z którymi niełatwo sobie radzić zwłaszcza, gdy występują równocześnie –  to najczęstsze przyczyny stresu

Niekiedy ma mobilizujący wpływ (pod warunkiem, że jest to tzw. dobry stres, czyli stres krótkotrwały), zachęca do podejmowania działań. Długotrwały stres działa negatywnie, paraliżująco, odbierając chęć walki, zaburzając procesy logicznego myślenia, powodując uczucie beznadziei oraz braku sensownego wyjścia z sytuacji. 

Jakie są objawy stresu?

Stres może objawiać się na różne sposoby, w zależności od jego nasilenia oraz częstości występowania. Do najczęstszych objawów stresu należą:

  • przyspieszone bicie serca, palpitacje,
  • brak apetytu lub napady głodu,
  • rozdrażnienie, gniew, agresja,
  • ospałość lub bezsenność,
  • pogorszenie / huśtawka nastroju,
  • stany lękowe,
  • brak zdolności jasnego myślenia,
  • potliwość, drżenie dłoni,
  • przyspieszony oddech, kłopoty z oddychaniem,
  • napięcie mięśni,
  • wypadanie włosów,
  • spadek libido,
  • zaburzenia miesiączkowania.

Stres przyczynia się do powstawania chorób

Długotrwałe występowanie nasilonego stresu:

  • może obniżyć odporność organizmu, prowadząc do częstszych infekcji (przeziębień, zachorowań na grypę) lub stanów zapalnych. 
  • może powodować bóle (głowy, żołądka, kręgosłupa i innych),
  • może prowadzić do obniżenia płodności, powodować zaburzenia seksualne,
  • może skutkować chorobami autoimmunologicznymi,
  • może powodować wzrost ciśnienia krwi, 
  • może doprowadzić do ataku paniki, depresji.  

Jak radzić sobie ze stresem? 

Na szczęście istnieje wiele technik radzenia sobie ze stresem. Pomocne okazać się mogą techniki relaksacyjne, takie jak medytacja, trening autogenny, czy techniki oddychania, które łagodzą stres i prowadzą do uzyskania stanu odprężenia psychicznego. 

Podstawowym czynnikiem zapobiegania stresowi jest zmiana nastawienia do sytuacji, traktowanie problemów jako wyzwania. Podjęcie aktywności fizycznej, takiej jak np. bieganie, wizyty na siłowni również będą skuteczne w walce ze stresem. 

W przypadkach, gdy stres ma bardzo duże nasilenie, a wymienione wyżej techniki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto skorzystać z pomocy specjalisty – psychologa

Dołącz do dyskusji:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także: