W jaki sposób wzmocnić swoją odporność?

Dbanie o odporność powinno być dla nas ważne, szczególnie teraz – w sytuacji pandemii koronawirusa. Osłabiony organizm jest o wiele bardziej podatny na infekcje. To, jaką mamy odporność zależy w dużej mierze od nas samych. Co wpływa na obniżenie odporności? Jak wzmocnić swój organizm, aby nie chorować?

Okres jesienno-zimowy sprzyja różnego rodzaju infekcjom, wówczas jesteśmy najbardziej narażeni na przeziębienia, czy wirusy. Warto przed tym czasem zadbać o siebie i swoją odporność. Aby układ odpornościowy mógł prawidłowo funkcjonować, musi mieć sprzyjające ku temu warunki. Silna odporność daje organizmowi możliwość samodzielnego bronienia się przed bakteriami i grzybami

Gdy do naszego organizmu dostaną się chorobotwórcze drobnoustroje, budzi się nasz układ odpornościowy, do walki z intruzem stają białe ciałka krwi – limfocyty, które dzięki produkowanym przez siebie związkom chemicznym (przeciwciałom) unieszkodliwiają wroga. 

Czynniki obniżające odporność organizmu

Na obniżenie odporności wpływają:

  • zbyt krótki sen, niewysypianie się,
  • nieprawidłowa dieta,
  • nieregularne przyjmowanie posiłków,
  • brak regularnej aktywności fizycznej,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • palenie papierosów,
  • zażywanie narkotyków,
  • otyłość.

Lista produktów wzmacniających odporność

Dla naszego układu odpornościowego ma ogromne znaczenie to, co na co dzień spożywamy. Wysoko przetworzone jedzenie nie zawiera witamin i nie ma praktycznie żadnych wartości odżywczych. 

Jakie produkty wspomagają naszą odporność? To, co mamy w naszych kuchniach i spiżarniach ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim kiszonki!  Kiszona kapusta, kiszony ogórek, sok z kiszonego buraka to prawdziwe bomby witaminowe, dodatkowo dostarczają do jelit pożyteczną florę bakteryjną, która jest nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego systemu immunologicznego oraz nerwowego. Czosnek (zawiera m.in. allicynę – naturalny antybiotyk) Miód + propolis ( miodu nie należy dodawać do gorącej herbaty ponieważ wysoka temperatura obniża jego wartości odżywcze i niszczy niektóre enzymy. Imbir – napary, olejki, syropy przygotowywane na jego bazie mają właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, łagodzą także dolegliwości związanie ze stanami zapalnymi górnych dróg oddechowych. Cynamon i kurkuma – pomagają w okresie przeziębienia. Pamiętajmy również o przyjmowaniu od 2 do 3 litrów płynów dziennie, może to być woda, ale nie musi. Płyny można przyjmować w formie naparów lub herbatek z dzikiej róży, imbiru, maliny, głogu, czarnego bzu, czystka. 

Pamiętajmy, że sen i odpoczynek to podstawa. Każdy człowiek potrzebuje ok 7-8 godzin snu dziennie. Dbajmy o siebie i o regularną aktywność fizyczną. 

Dołącz do dyskusji:

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Przeczytaj także: