Dbaj o higienę pracy, nawet gdy pracujesz z domu

Z powodu panującej pandemii większość firm, czy biur jest zamkniętych, co oznacza dla wielu z nas brak dostępu do dotychczasowych stanowisk pracy. Część osób ma możliwość pracy zdalnej, dla niektórych jest to nowa i niekiedy trudna sytuacja. Nawet, gdy pracujesz z domu – zadbaj o swoją higienę pracy.

Jak zadbać o higienę pracy pracując z domu?

Przygotuj odpowiednie miejsce do pracy w Twoim domu . Aby nasza praca była jak najbardziej wydajna, podstawą jest, abyśmy wykonywali ją w komfortowych warunkach. Jeśli nie mieszkasz sam, przygotuj sobie miejsce do pracy, w którym będziesz miał szansę się skupić. Oczywiście, nie każdy z nas ma możliwość zamknięcia się w osobnym pomieszczeniu, ale miejsce pracy powinno być stałe (i nie może być to łóżko, czy kanapa!) 

Zadbaj o wygodne krzesło lub fotel, w końcu to od niego zależy, jak 8h pracy przy biurku odczuje Twój kręgosłup. Jeśli nie posiadasz biurka, wybierz stół, pamiętaj jednak, aby wysokość, na której znajduje się blat była dopasowana do Twojego wzrostu. Miejsce pracy powinno być jak najlepiej oświetlone, zatem stół lub biurko postaw w okolicy okna. 

Higiena pracy w domu a komfort psychiczny

Zadbaj o komfort psychiczny podczas pracy, wyeliminuj rozpraszacze . Podstawą efektywnej pracy (nie tylko w domu)  jest stworzenie planu dnia lub listy ,,to-do”, najlepiej dzień wcześniej wieczorem. Posiadając harmonogram działań jesteśmy w stanie zapanować nad połączeniem obowiązków domowych z zawodowymi. Zorganizuj czas na naukę i zabawę dla swojego dziecka, zaplanuj jego posiłki o określonych porach, to pomoże złapać rytm Tobie i Twoim domownikom. Pamiętaj, że choć to niełatwe,  musisz oddzielić sprawy prywatne od zawodowych i nie myśleć o rozwieszaniu prania, gdy jeszcze nie skończyłeś swoich obowiązków w pracy.

Na Twoim biurku oraz w jego otoczeniu powinny znajdować się wyłącznie przedmioty niezbędne do pracy. Wszystko inne może powodować dekoncentrację i rozpraszać Cię, co wydłuży czas pracy i spowoduje jedynie rozdrażnienie. 

Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne podczas pracy w domu

Nie zapominaj o dbaniu o siebie i swoje zdrowie. Od kondycji psychofizycznej zależy naprawdę wiele! Przestrzegaj zalecanych 7-8h snu dziennie, zadbaj o higienę snu – nie używaj przed spaniem telefonu komórkowego i nie oglądaj telewizji. Daj swojemu mózgowi szansę na odpoczynek i regenerację, a on odwdzięczy Ci się następnego dnia!
Dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu (min. 2l dziennie). Zapewnij sobie ruch, w domu, na świeżym powietrzu. Rób to, co najbardziej lubisz – tańcz, biegaj, ćwicz, jeździj na rowerze – każda aktywność jest na wagę złota! 

Prosty sposób na uratowanie kręgosłupa

Pamiętaj o swoim kręgosłupiewykonuj proste ćwiczenia w ramach profilaktyki, poprawiające funkcjonowanie mięśni oraz sprawność ogólną. Pamiętaj, że wykonywane ćwiczenia nie powinny sprawiać Ci bólu. Przeznacz na ich wykonanie ok. 20 minut dziennie. Wykonując codzienne zadania pamiętaj o utrzymywaniu prostych pleców, nie garb się, a siedząc nie zakładaj nogi na nogę. Schylając się, czy podnosząc ciężkie przedmioty – zginaj nogi w stawach kolanowych i utrzymuj proste plecy. 

Dbaj o zdrowe, różnorodne posiłki. Zbilansowana dieta potrafi znacząco wpłynąć na nasze samopoczucie. Jest wiosna – korzystaj z sezonowych produktów. Nowalijki to bogactwo witamin i minerałów. 

Nie daj się stresowi! Ogranicz nadmiar informacji, które zalewają nas obecnie zewsząd. Zamiast oglądać TV, weź do ręki książkę! Stosuj ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, rozluźniające ciało i myśli. 

Dołącz do dyskusji:

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Przeczytaj także: