Druga fala SARS-CoV-2 na jesieni

Druga fala koronawirusa w Polsce zapowiadana jest na jesień tego roku. Po długich tygodniach szalejącej epidemii wiele wskazuje na to, że sytuacja może się wkrótce pogorszyć. Oznacza to kolejne zmiany w funkcjonowaniu nie tylko placówek publicznych, ale także nas, jako społeczeństwa. Jak przygotować się na kolejną walkę z epidemią?

Druga fala koronawirusa w Polsce 

Częściowe zniesienie restrykcji związanych z pandemią koronawirusa nie oznacza, że wirus został zwalczony. Statystyki dobitnie wykazują, że w ostatnim czasie wskaźnik zachorowalności znacznie wzrasta, a więc wirus nadal się rozprzestrzenia. 

Jesień jest okresem, kiedy ogólna liczba różnego rodzaju infekcji powiększa się, głównie z uwagi na obniżenie się temperatury na zewnątrz. Wówczas różnego rodzaju wirusy mają idealne środowisko do rozwoju i atakują przede wszystkim górne drogi oddechowe.  W związku z tym eksperci zapowiadają kolejną falę pandemii, o ile można stwierdzić, że ta pierwsza kiedykolwiek się skończyła.

Jak przygotować się na drugą falę epidemii?

Epidemiolodzy jednogłośnie zalecają szczepienia, zwłaszcza przeciw grypie, aby wyeliminować ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych w okresie jesienno-zimowym i nakładania się ich na siebie w jednym czasie. Obok szczepień na grypę równie ważne są szczepienia przeciw pneumokokom i krztuścowi. Ważne jest także przestrzeganie dotychczasowych zaleceń,  takich jak: noszenie maseczek, unikanie dużych skupisk ludzi, zachowanie dystansu społecznego, czy ograniczenie podróżowania. Eksperci obawiają się, że wirus SARS-CoV-2 może zagościć na stałe w naszej populacji. 

Zadbaj o swoją odporność

Lato i wczesna jesień to idealny czas, by pomyśleć o zadbaniu o odporność swojego organizmu. Budowanie odporności to proces długofalowy, warto zatem zacząć jak najwcześniej. Słaba odporność przyciąga różnego rodzaju infekcje, powoduje senność, osłabienie i zmęczenie. Zbudowanie trwałej odporności pozwoli organizmowi na samodzielną obronę przed nieproszonymi wirusami. 

  • Zadbaj o higienę snu – to ważne, by długość snu była dostosowana do indywidualnych potrzeb organizmu. Optymalny czas snu to 6-8 godzin. Pamiętaj, aby przed snem nie korzystać z telefonu, czy komputera, tak by mózg zdążył się przygotować do odpoczynku. 
  • Ogranicz spożywanie alkoholu i palenie papierosów – każde używki szkodzą naszemu organizmowi, mogą mieć też ogromny wpływ na obniżenie jego odporności.
  • Nie zapomnij o aktywności fizycznej – w zdrowym ciele zdrowy duch. Już nawet 30 minut spacerowania co wieczór ma znaczący wpływ na Twoje samopoczucie i funkcjonowanie organizmu.
  • Pamiętaj o spożywaniu warzyw i owoców, które zawierają mnóstwo witamin i antyoksydantów. Wprowadź do swojego jadłospisu lekkostrawne potrawy, a już po kilku dniach odczujesz różnicę! 
  • Spożywaj kiszonki – zawierają mnóstwo witaminy C oraz naturalne probiotyki, które mają bezpośredni wpływ na pracę jelit i wzmocnienie odporności.

 

W trosce o bezpieczeństwo zachęcamy do korzystania z teleporad w naszym Centrum Medycznym.

 

Dołącz do dyskusji:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także: