Jak szybko zasnąć? Sprawdzone metody walki z bezsennością

Problemy ze snem, częste budzenie się, przewracanie się z boku na bok przed zaśnięciem – to problemy związane z bezsennością, które dotyczą coraz większej ilości osób. Co powoduje trudności w zasypianiu i jakie są metody walki z bezsennością?

Sen jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, niezbędny organizmowi do życia, podobnie jak tlen. Niektórzy potrzebują około 8 godzin snu na dobę, ale są też tacy, którym wystarcza ok. 4-5 godzin snu. Niezależnie od tego, sen jest niezbędny, by żyć. 

Zaburzenia związane ze snem to problem powszechny, rzutujący na jakość życia osób, których dotyka. 

Zaburzenia snu

Istnieją różne rodzaje zaburzeń snu, u każdego mogą mieć różne przejawy:

  • niemożność zaśnięcia, 
  • częste lub przedwczesne budzenie się, 
  • problem z utrzymaniem snu przez całą noc,  
  • poranne wstawanie z uczuciem zmęczenia, 
  • złej jakości sen, 
  • nocne koszmary.

Czynników wpływających na zaburzenia związane z zasypianiem jest wiele. Najczęściej jednak jest to długotrwałe narażenie na stres, kłopoty rodzinne, trudna sytuacja zawodowa lub zdrowotna. 

Zaburzenia snu – skutki

Efektem nieprzespanych nocy są:

  • drażliwość,
  • zmęczenie,
  • ospałość,
  • zły nastrój, 
  • bóle głowy, 
  • zaburzenia pamięci, 
  • problemy z koncentracja,
  • inne.

Jak szybko zasnąć?

Jeśli masz kłopoty ze snem i już na widok pościelonego łóżka czujesz zdenerwowanie i lęk przed kolejną nieprzespaną nocą, przypomnij sobie podstawową rzecz – sen ma być dla Ciebie ukojeniem, odpoczynkiem i błogim relaksem. Istnieje wiele sposobów na przyspieszenie zaśnięcia, jest to kwestia bardzo indywidualna. 

Jak zatem szybko zasnąć? Sprawdzone metody walki z bezsennością:

  • Wyłącz elektronikę! Zadbaj o to, by na minimum godzinę przed położeniem się do łóżka nie oglądać telewizji, nie korzystać z laptopa, czy telefonu.

  • Kładź się do łóżka codziennie o tej samej porze. Przyzwyczaj swój organizm do regularnej pory zasypiania i wstawaj o tej samej porze. To pozwoli na unormowanie czasu snu.

  • Czytaj przed snem. Czytanie książek wieczorem zmęczy Twoje oczy, co z pewnością ułatwi zasypianie.

  • Zgaś wszystkie światła. Światło pobudza mózg, co może utrudniać zasypianie.

  • Aktywność fizyczna. Biegaj, ćwicz i trenuj. Jeśli nie masz na to czasu, wystarczy nawet 15-minutowy spacer, aby Twoje ciało się zrelaksowało, a umysł ,,odświeżył” i dotlenił.

  • Medytuj! Medytacja wycisza, relaksuje, rozluźnia. Usiądź lub połóż się wygodnie i postaraj się nie myśleć o niczym, skupiając się jedynie na oddychaniu. Jeśli ten typ medytacji Cię nie przekonuje, możesz użyć tzw. medytacji prowadzonej, są one dostępne bezpłatnie w Internecie.
  • Ogranicz spożywanie alkoholu i palenie papierosów. Po spożyciu alkoholu dochodzi do znacznego pogorszenia jakości snu. Sen jest płytszy i częściej dochodzi do jego przerwania.
  • Pamiętaj, że łóżko służy do spania. Jeśli pracujesz zdalnie, rób to przy biurku, nie w łóżku. Jeśli oglądasz seriale lub czytasz książki – rób to w wygodnym fotelu.

  • Unikaj drzemek w trakcie dnia

  • Skup się na pozytywnych rzeczach przed snem! 

 

Dołącz do dyskusji:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także: