10 sposobów jak zachować zdrowe serce

Choroby serca są najczęściej wynikiem naszej ignorancji i braku troski o zdrowie. Należą również do przyczyn największej ilości zgonów wśród Polaków. Ryzyko problemów z sercem można zmniejszyć, stosując się do kilku prostych zasad. Jak zachować zdrowe serce? Oto 10 sposobów. 

 

Choroby serca – postaw na profilaktykę!

Choroby serca, takie jak: miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, czy choroba wieńcowa to podstępne schorzenia, które we wczesnych etapach rozwoju nie dają wyraźnych objawów. Niewykryte na czas lub bagatelizowane stają się coraz trudniejsze do leczenia, a także sprawiają choremu coraz więcej kłopotu w codziennym funkcjonowaniu. To profilaktyka pozwala uchronić się przed chorobami układu krążenia. 

 

10 sposobów, jak zachować zdrowe serce

1. Jedz zdrowe i regularne posiłki

Sama zdrowa dieta może być niewystarczająca. Posiłki powinny być zaplanowane w taki sposób, aby zawierały niezbędne dla organizmu wartości odżywcze. Przyjmuje się, że lepiej jest jeść mniej, a częściej. Optymalna ilość, to około 4 – 5 posiłków dziennie w odpowiednich odstępach czasowych. Zacznij swój dzień od zdrowego śniadania! Nie zapominaj o owocach i warzywach, bogatych w kwas foliowy! Każda pora roku daje nam swoje sezonowe dobra natury. Dzięki temu unikniesz monotonii, a Twoja dieta będzie całorocznie zróżnicowana. Kwasy omega-3, które znajdziesz np. w rybach, posiadają właściwości przeciwzakrzepowe, a więc są doskonałym sprzymierzeńcem profilaktyki chorób układu krwionośnego.

 

2. Zadbaj o aktywność fizyczną

Siedzący tryb życia jest jedną z najczęstszych przyczyn chorób serca. Po ośmiu godzinach siedzenia ,,za biurkiem” czasem trudno znaleźć motywację, by iść na siłownię, czy zwyczajnie pobiegać. Nie musisz katować się ostrymi treningami. Wystarczy że wybierzesz się na kilkunastominutowy spacer każdego wieczora, a Twoje serce Ci podziękuje. Systematyczny wysiłek fizyczny jest doskonałym narzędziem profilaktycznym. Dopasuj intensywność aktywności fizycznej do swojego wieku, wagi oraz możliwości. Odpowiednio dobrany trening fizyczny pozytywnie wpływa na naszą kondycję, obniża ciśnienie krwi, redukuje tkankę tłuszczową oraz opóźnia wystąpienie chorób układu krwionośnego. Aktywność fizyczna pomoże Ci utrzymać prawidłową wagę ciała, co wpłynie także na Twoje dobre samopoczucie. Jeśli bieganie, czy spacerowanie nie jest dla Ciebie, możesz tańczyć, jeździć na rolkach lub na rowerze. Każdy rodzaj ruchu jest na wagę złota – przecież ruch to zdrowie!

 

3. Ogranicz spożycie soli i cukru

Sól zatrzymuje wodę w organizmie, spowalnia metabolizm oraz podnosi ciśnienie. Cukier natomiast jest głównym czynnikiem powodującym otyłość – przyjmowany w nadmiarze nie daje szansy na jego spalanie, zamieniając się w tłuszcz. Ograniczenie soli i cukru jest zatem istotne, jeśli chcesz zachować zdrowe i mocne serce. Jeśli nie potrafisz zrezygnować z cukru – zastąp go ksylitolem lub stewią, które nie mają kalorii i nie wpływają na gospodarkę cukrową organizmu. 

 

4. Pij minimum 2 litry wody dziennie

Odpowiednie nawodnienie to żelazna zasada odpowiedniej troski o ciało i umysł. W 80% składamy się z wody, jej niedobór może powodować zmęczenie, ospałość, brak energii. To z kolei może prowadzić do niechęci do wykonywania różnego rodzaju aktywności fizycznych, a więc także do nadwagi. Aby urozmaicić spożywanie wody, dodawaj do niej soku z cytryny, malin lub pij ją z miodem. W okresie jesienno-zimowym wspomogą one Twoją odporność!

 

5. Rzuć palenie

Ta wątpliwa (jednakże dla wielu) przyjemność stanowi jeden z głównych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego. Razem z dymem do organizmu dostają się dziesiątki szkodliwych związków sprzyjających rozwojowi miażdżycy, zaburzających prawidłowy i swobodny obieg krwi w organizmie. 

 

6. Ogranicz spożywanie alkoholu

Nie musisz całkowicie rezygnować z picia alkoholu, pamiętaj że szkodzi on w nadmiernych ilościach. Udowodniono jednak, że okazyjne sięganie po jego niewielkie ilości może pozytywnie przyczyniać się do podniesienia dobrego cholesterolu, zmniejszając jednocześnie ryzyko powstawania skrzepów zagrażających drożności tętnic. Spożywanie lampki wina np. do obiadu usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego i trawiennego. 

 

7. Silna odporność 

Istnieje szeroka grupa chorób prowadzących do spadku kompetencji układu immunologicznego, a co za tym idzie – do osłabienia odporności. W takich przypadkach chory nie tylko cierpi na dolegliwości wynikające z choroby, ale także jest narażony na często powracające, przewlekłe zakażenia, wywołujące np. oporność na antybiotyk. W grupie tych chorób znajdują się także choroby serca. Zadbanie o prawidłową odporność to proces długotrwały. W walce z infekcjami oraz w budowaniu odporności pomocny jest m.in. miód, imbir, warzywa i owoce, a w szczególności maliny, cytryna, czosnek oraz wszelkiego rodzaju kiszonki. 

8. Zadbaj o zdrowie psychiczne: ogranicz stres i rób to co Cię uszczęśliwia 

Poświęcanie czasu na robienie tego, co sprawia nam radość, spędzanie czasu w towarzystwie osób, wśród których czujemy się swobodnie obniża poziom kortyzolu w organizmie, co znacznie wpływa na redukcję stresu. Stres ma bardzo negatywny wpływ na na pracę naszego ciała, także na funkcjonowanie układu krwionośnego. W jaki sposób radzić sobie ze stresem? Stosuj się do punktów wymienionych wyżej, możesz także spróbować medytacji czy jogi, pij zdrowe herbaty ziołowe np. melisę. 

 

9. Monitoruj stan zdrowia

Regularna kontrola ciśnienia krwi, stężenia cukrów i trójglicerydów w krwi oraz poziomu cholesterolu jest bardzo istotna dla utrzymania prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Cykliczne kontrolowanie umożliwia wykrycie ewentualnych odstępstw od norm i podjęcie odpowiednich działań w celu ich eliminacji. 

 

10. Sen i odpoczynek 

Sen – jego odpowiednia ilość oraz jakość ma wpływ zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Służy do regeneracji organizmu i odpoczynku, stanowi swego rodzaju ,,reset”. Podczas snu następuje spowolnienie akcji serca, dzięki czemu poprawia się jego wydolność. Niedobór snu przekłada się na różnego rodzaju kłopoty zdrowotne, także te zagrażające sercu.

 

Dołącz do dyskusji:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także: