Co powinieneś wiedzieć o wit. D3 w sezonie zimowym?

Deficyt witaminy D3 to problem dotykający aż 9 na 10 osób, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. To bardzo istotne, aby nie dopuścić do jej niedoboru. Jakie objawy są sygnałem do zbadania poziomu witaminy D3 w organizmie? Dlaczego warto suplementować witaminę D3? 

 

Rola witaminy D3 w organizmie

Witamina D3 wchłania się do organizmu przez receptory, znajdujące się w różnych tkankach naszego ciała, np. w tych budujących serce, jelita, czy mięśnie. Niedobory tej witaminy mogą przyczyniać się do powstawania wielu dysfunkcji układowych. 

 

Rola witaminy D3:

  • odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji mięśni i kości,
  • ma korzystny wpływ na wchłaniania się fosforu i wapnia,
  • zapobiega rozwojowi krzywicy u dzieci,
  • wspomaga zęby. 

Dlaczego warto suplementować witaminę D3?

Naturalnym źródłem witaminy D3 jest promieniowanie UV, które uruchamia skórną syntezę. Witamina D3 występuje także naturalnie w pożywieniu, jednak w ograniczonej ilości. Źródłem witaminy D3 są np.: śledzie, produkty mleczne, jaja, tran, wątróbka. W okresie od kwietnia do października witamina D wytwarzana jest przez skórę pod wpływem działania promieni słonecznych, gdy spędzamy czas w towarzystwie słońca. Dawka witaminy może być niewystarczająca z różnych powodów, np. może być wynikiem deszczowego lata lub stosowania filtrów UV na ciele. Wchłanianie witaminy D3 hamują również czynniki środowiskowe, takie jak np. smog. Okres jesienno-zimowy uniemożliwia samodzielną produkcję witaminy D3 z uwagi na niewystarczającą ilość i moc promieni słonecznych docierających do człowieka. Z tego powodu ważne jest wspomaganie organizmu suplementacją. 

Objawy niedoboru witaminy D3
Jeśli nie spędzasz wystarczająco dużo czasu na słońcu, a dodatkowo w twojej diecie jest mało produktów, które są źródłem witaminy D3, jesteś narażony na jej niedobór. Braku odpowiedniej ilości witaminy D3 nie należy bagatelizować.

Po czym poznać, że brakuje ci tej witaminy?

  • odczuwasz bóle kostno-mięśniowe,
  • odczuwasz duszności,
  • masz zaburzenia w polu widzenia,
  • brakuje ci sił, 
  • masz problemy z zębami,
  • cierpisz na skurcze i drża ci mięśnie,
  • masz problemy ze snem, cierpisz na bezsenność.

Kto w szczególności powinien dbać o odpowiedni poziom witaminy D3 w organizmie?

O prawidłowy poziom tej witaminy bezwzględnie powinny zadbać osoby cierpiące na:

  • chorobę Hashimoto,
  • cukrzycę,
  • depresję,
  • stany lękowe,
  • zaburzenia pamięci, 
  • astmę,
  • łuszczycę,
  • insulinoodporność,
  • zaburzenia pamięci, kłopoty z koncentracją,
  • choroby układu krążenia,
  • niedoczynność tarczycy,
  • stany zapalne jelit, 
  • mukowiscydozę.

 

Prawidłowy wynik odczytu badania poziomu witaminy D3

    • ciężki niedobór – poziom poniżej 20 ng/ml lub poniżej 50 nmol/l ,
    • niedobór – poziom poniżej 30 ng/ml lub poniżej 75 nmol/l,
  • wynik optymalny – od 30 do 50 ng/ml lub od 75 do 125 nmol/l (osoby mające problemy z tarczycą powinny mieć wynik na poziomie ok. 60-70 ng/ml). 

 

Jeśli chcesz sprawdzić, czy w Twoim organizmie znajduje się odpowiednia ilość witaminy D3, czy też masz jej niedobór – skontaktuj się z naszą poradnią. 

 

Dołącz do dyskusji:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj także: