Atak paniki – czym jest i jak go leczyć?

Atak paniki to nagłe uczucie silnego lęku, które niekoniecznie musi być wynikiem jakiegokolwiek wydarzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że ataki paniki mają podłoże psychologiczne. Jakie objawy towarzyszą atakom paniki? Jak poznać, że to akurat atak paniki i w jaki sposób pomóc osobie, u której on wystąpił?

Co to jest atak paniki?

Ataki paniki są zaburzeniem emocjonalnym, podobnie jak depresja. Dwukrotnie częściej dotykają kobiet, niż mężczyzn i dotyczą ok. 9% społeczeństwa. Osoba, u której wystąpił atak paniki czuje silną obawę o swoje życie, której towarzyszą duszności, ucisk w klatce piersiowej i kołatanie serca, niekiedy migreny i bóle brzucha. Ataki paniki trwają od kilkunastu minut do ok. 1 godziny, a swoje apogeum osiągają po kilku minutach od wystąpienia ataku. Osoba, która ma atak uskarża się na problemy z oddychaniem oraz zawroty głowy, wygląda na odrealnioną od rzeczywistości.  

Atak paniki – Przyczyny

Napady paniki często są wynikiem traumatycznych przeżyć, które wywołały u chorego w przeszłości silne emocje. Zazwyczaj są to sytuacje, z którymi dana osoba nie potrafi sobie poradzić, jak np.: utrata dziecka, choroba bliskiej osoby, czy rozwód. Równie dobrze nie muszą mieć żadnej przyczyny – przychodzą samoistnie.

Nieleczone ataki paniki przyczyniają się do wykształcania się agrofobii, czyli zaburzenia polegającego na tym, że człowiek zaczyna się obawiać napadu lęku. Aby go ponownie nie uświadczyć, zaczyna unikać sytuacji, które potencjalnie mogłyby go wywołać. Osoby u których wystąpił już atak paniki często boją się o swoje życie, dlatego rezygnują z prowadzenia samochodu, unikają mostów w obawie, że właśnie wtedy mógłby niespodziewanie pojawić się lęk. Często zdarza się, że takie osoby wymagają całodobowej obecności drugiego człowieka, ponieważ wtedy czują się bezpieczne.

Jak się zachować podczas ataku paniki?

Ważne jest, aby zrozumieć czym tak naprawdę jest atak paniki i nauczyć się postępowania w przypadku jego wystąpienia. Przede wszystkim należy unikać sytuacji mogących wywołać stres lub lęk. Jeśli mamy bardzo stresującą pracę, lepiej zastanowić się nad jej zmianą. Jeśli mamy problemy osobiste, z którymi nie potrafimy sobie poradzić, najlepiej udać się do specjalisty – rozmowa z psychologiem potrafi zdziałać cuda.

Warto także zapoznać się z technikami relaksacyjnymi, takimi jak na przykład świadome oddychanie, które doskonale redukuje stres, pomaga się odprężyć, dotlenia, rozluźnia mięśnie.

Warto także mieć przy sobie lek uspokajający, który obniży ciśnienie krwi i wyciszy organizm. Doskonałym sposobem na walkę ze stresem jest aktywność fizyczna, która przyczynia się do redukcji stresu i napięcia.

Jeśli napady lęku wracają często, warto zdecydować się na psychoterapię.

Dołącz do dyskusji:

Przeczytaj także: